Tisdag

Halloj! 
Ångestfyllddag idag igen. Känns som det börjar bli rutin typ..
Sitter nu och äter halvljummen kvällsmat i en asvarm plastlåda! Ska snart iväg på Actic Core 2.0. Har ingen aning om vad det är för träning men nått va det i alla fall haha... 
Läste nyss i en bok vi har som heter "Genusperspektiv på vård och omvårdnad". Det jag läste handlade om medias bild sjuksköterskor. Väldigt intressant att läsa eftersom jag är ett stort fan av Grey's Anatomy. I studien som gjorts i boken var inte just GA med, men däremot Cityakuten t.ex.
I tv-serier från sjukhus har många gånger sjuksköterskan en roll som underlägen läkaren. I just Grey's Anatomy så ser man väldigt lite av sjuksköterskorna, men i Cityakuten är de med mer. Den bild som  tv-serierna ger av sjuksköterskan är ofta i klass med hur hon (noter det genus jag skrev!) skulle vara förr i tiden. Ogift (eller i dagens läge singel) Hela tiden locka på läkaren uppmärksamhet. Detta vet jag väldigt lite om hur det var förr, men i seriernas värld så är detta nästan ett måste verkar det som. 
Sjuksköterskan ska vara (I tv serierna), så kvinnlig som möjligt med smycken, smink och har nästan konstant ett leende. 
Detta tål att tänkas på i verkligheten. Jag hade denna bild inpräntad i huvudet när jag nu började på ssk linjen. Jag visste inte alls att sjuksköterskan var en ledare och ska kunna leda team t.ex. För min bild är ju att sjuksköterskan lyder läkaren, som så såklart är en man...
 
det här är så jävla kul, för jag googlade på "sjuksköterska" och de första jag får upp är detta:
 
 
Jag tycker den säger en del om det jag skrev haha.... 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0