Onsdag

Idag var både en häftig men också en mycket jobbig dag på praktiken. Imorse fick jag vara med på en gastroskopi (när man tittar ner i magen via en kamera som sitter på en slang) och även sen en coloskopi (där man gör samma procidur men via tarmen). Jag trodde jag skulle tycka det var obehagligt, men inte alls! Bara väldigt häftigt. Otroligt vackert faktiskt. Haha visst låter det konstigt att säga att tarmen är vacker, men det är sant! 
Sen på eftermiddagen så fick jag se i källaren där de sveper de som avlidit. Lägger de i kistor och sen till det lilla kapellet för att anhöriga ska kunna ta farväl. Jag fick också se bårhuset. Jag trodde det var som i film, liksom med massa metalluckor som kan öppnas och sen dras ut bårar som de ligger på,eller att det skulle ligga en död människa där, men så var det inte. Inte alls. Jag fick en mindre chock när jag kom in i kylrummet. 4 grader kallt, fläktar som stod på och kallt ljus. 
Därinne stod ett tiotal britsar. Ska inte gå in på detaljer alls. Men det hade nog kanske istället varit bättre om jag sett en avliden människa när det precis hänt och inte när det hänt för ett par dagar sen, för kroppen förändras. Men det var mitt eget val. Däremot hade jag nog inte blivit så skärrad om det legat en avliden där och inte så många. 
Jag är ändå "tacksam" att jag fick möjligheten. Det stärker mig i min kommande yrkesprofession.
Må dem alla vila i frid. 






Kommentarer
Postat av: Jennie

Läskigt :o :o

2015-03-06 @ 13:13:04
URL: http://skummbanan.blogg.se
Postat av: Erica

Jag måste säga att jag håller med dig om tarmen! Jag har också varit med på gastroskopi och koloskopi (pluggar till sjuksköterska och fick ha praktik där i två dagar!) och tycker att det på ett sätt var vackert. Häftigt att kunna se inne i kroppen, liksom. :-)

Jag har aldrig varit i ett bårhus, däremot. Tror inte att jag skulle vilja det heller. Jag har sett döda människor, men då har det varit när de precis dött och inte efter det. Skulle säkert klara av det, men känns lite obehagligt, liksom. :3

2015-03-07 @ 12:04:55
URL: http://faithhopelove.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0