Funktionsnedsättning

Okej. Så här är det. 
Oavsett om en person har en psykisk, fysisk eller social funktionsnedsättning, så har ingen, absolut INGEN, rätt att vara nedvärderande eller nedsättande mot den. Ingen har rätt att kränka, håna eller skratta åt någon. 

Idag när jag var i stallet och skulle rida, så fick jag 2 rätt syrliga och elaka kommentarer om mina knä och fotledsstöd. 
Detta handlar inte om ifall någon frågar av nyfikenhet eller att man bryr sig, för det kan bara vara kul, att få tillfälle att lära andra, nej det här gäller elaka kommentarer som är menade att kännas. Hån, som när någon trycker in fingrarna mellan revbenen på än. 

"Oj va mycket saker du har på dig! Du ser ut som en hockeyspelare. Kan du verkligen rida? Hahaha"

Om det där ni va menat som skoj, så kan jag säga att inte fan skrattade jag åt det i alla fall. 
Jag vet att jag ser otymplig ut. Jag vet att det ser klumpigt ut. Jag vet att det inte är särskilt snyggt kosmiskt sett. 
Men det är min "livhanke" för att kunna rida, springa, träna och dansa Zumba. 
Egentligen ska jag inte behöva berätta varför jag har stöden.  Men jag måste ha dessa ledstöd pga ett överrörlighetssyndrom kallat "Ehlers Danlos Syndrom". 
Så tänk på formuleringen vid kommentarer. Alla kan göra misstag, men då ber man om ursäkt, 







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0