Operation- höftprotes & knäprotes

Idag fick jag vara med på ortopedoperation! Först en höftprotes och sen en knäprotes. Det va riktigt häftigt att se! :) Man såg mer av knäoperationen än höft, just för att den är längre in i en led. Under höftoperationen slår de höften ur led vilket hade ett ganska obehagligt klickan ljud haha.. Patienten är förstås bedövad och känner inget/sover :)


Under knäoperationen var det mer blod och det såg lite brutalare ut just för att den sågar av och filar bort de delarna av benändarna som är nedslitna för att sen kunna skruva och cementera fast de nya proteserna i metall! Jag fick vara med och öppna förpackningar så att sköterska sen kan ta ur det sterila som låg inuti, och sen fick jag också hålla koll på klockan så att de visste när cementen hade stelnat. Man skulle typ ropa varje minut hur låg tid som gått, även om de hade klockan framför sig hehe..


Jag fick också känns på en bit fettväv och det kändes typ som en knölig manet. Sladdrig sådär ;). Också en menisk skida och en bit ben som skulle slängas :) 



Mia och Jag!












Kommentarer
Postat av: Ida

Fan vad intressant att se! :D
Men låter lite otäckt också haha ^^

2016-04-21 @ 08:49:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0