Tankar om modellvärlden

För nån dag sen så googlade jag lite, av ren nyfikenhet, om modellvärlden. "Modeljobb" "modellålder" "modellkrav" "krav för att bli modell". 
Det som först slog mig var åldern. Så unga alla tydligen ska vara när de börjar. Sisådär 14 år. Men det visst jag nog delvis redan så det va inte någon större chock. 
Däremot, när jag skållade vidare och kom till måtten, så blev jag rätt förvånad. 
Nog för att modellvärlden verkar ha blivit bättre och färre länder anställer anorektiska underviktiga modeller, men jag blev ändå chockad. 
Som tjej ska du vara ungefär 175-180 cm lång och som kille ca 185-190 cm. Inget konstigt med det, men nu till det väsentliga. För tjejer så står exakta centimetermått för både bröst, midja och höft. MEN för killar står enbart "proportionerlig kropp". 
Samtidigt skriver sidan att de inte rekommenderar bantning, de vill endast ha modeller som är sunda, friska och har en bra kosthållning. 
Jag är lite kluven i detta. För jag förstår att de vill ha mått på sina modeller, så de kan ha kläderna som vad jag förstått ofta bara sys i en storlek. Okej, MEN VARFÖR SKA DÅ INTE EXAKTA MÅTT FÖR KILLAR OCKSÅ FINNAS?? Vart tog jämställdheten vägen?! Varför ska tjejer hetsas ner till den exakta centimetern medan killar i alla fall kan känna att de kanske har en chans då de kanske kan anse sig ha en så kallad "proportionerlig kropp"? 
Vad är ens proportionerligt? Det känns som en definitionsfråga. Någonstans mellan ytterligheterna. Jo, men däremellan finns många nivåer. 
Bara för att tänker jag nu lägga upp en modellbild av en tjej som tydligen anses vara "plus size" bara för att visa hur förvrängd världen är. Denna tjej är enligt mig INTE någon plus size




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0