Fruit

Litchi, Rabutan, Mangostan, Majskolv och Minibananer!

Gåvor från Phuong

Alla de fina gåvor jag fick av Phuong! <3

Gåvor

Till min brevvän Phuong som bor i Ho Chi Minh och som vi träffade!! <3

Phuong Dang

På eftermiddagen hade vi bestämt tid med min brevvän Phuong, så hon kom till hotellet och vi möttes för första gången! Hon bor i Ho Chi Minh och vi har brevväxlat i 2.5 år! Superroligt att träffas och vi bytte massor med gåvor haha <3 sen gick vi en runda i en park <3 fick prova massor med frukter och så träffade vi hennes mamma också!

När de skulle åka hem så skojade jag och sa att vi skulle ta en "gråtbild", och när vi gjort det så började hon gråta på riktigt för att vi skulle säga hejdå! Så gulligt <3

Sightseeing

Först frukost, sen blev vi hämtade av guiden Tuc och så åkte vi till ett museeum från Vietnamkriget. Så fruktansvärda bilder på människorna som skadades av avlövningsmedlet, bomber och gifter som amerikanerna sprutade ut över landet som den gav missbildningar och massvis med missfall. Här i Saigon finns i alla fall fler fåglar och smådjur jämfört med där vi varit tidigare, för än idag överlever inte djuren pga gifterna som fortfarande finns i marken... på museet jobbade flera av senare generationer som tagit skada av gifterna..

sen åkte vi till presidentens hem som nu är museeum, därefter notre dame kyrkan som byggdes av fransmännen, det stora postkontoret och till slut operan!

Resan till Saigon

Från Hoi An till Ho Chi Minh City (saigon)

Ho Chi Minh City

Dags för stadsrundtur i Saigon!

Bakslag

Börjat må dåligt de senaste dagarna igen, över maten och vikten. Jag förstår såklart att alla går upp under semestern men det stressar mig enormt. Försöker välja sånt jag inte får ångest av, men eftersom jag inte kan kopiera kosthållningen hemifrån till fullo så mår jag ibland dåligt...

Ho Chi Minh City

Idag flyger vi till Ho Chi Minh City och imorgon träffar jag min brevvän Phuong!!

Victoria Beach

Idag tog vi shuttlebussen till stranden och låg där halva dan. Röda och solbrända nu! Stekhet sand att gå i haha

Hoi An

Kvällspromenad igår kväll i staden!

Men vaaa??

Vad är det jag läser?? Mikael Nyqvist död?? :'(

Hoi An

Hotel Emm Hoi An

Relax

At the pool all day! Lite liten morgonrock till pappa haha! One size fits all...

Poolday

Så underbart! 34 grader varmt

Frukost

I Hoi An! Vi satt länge och åt massor haha! Blev som en brunch. Massor med gott! Frukter, omelett, müsli osv. Nu mot poolen!

Night in Hoi An

Gick en runda med pappa. Han hittade cigarr i en affär och jag köpte lite fler sjögräs chips!

Dagens shopping (y). Handlar till mig själv och brevvänner nu när vi reser! Det är så billigt här (y)

Kväll

Äntligen duschat och känner mig ren efter tågresan haha! Käkar sjögräs med smak av barbeque! Supersmarr (y)

Uppvaknande

Sov rätt knackigt men vaknade ändå sent som tur va. Såg massor med vattenbufflar och risplockare på fälten utanför.

Strax därefter va vi framme i Da Nang! Mötte en supersöt liten vietnamesisk pojke på tåget som nog tyckte vi va långa och annorlunda haha.
Vi blev sen hämtade på tågstationen av nästa guide, Tom, som höll upp en skylt med den norska kvinnans namn "and her party" haha! Alltså vi.
Sen fick vi lunch och åkte sen till hotellet för att lämna väskor. Därefter rundtur i gamla stan av Hoi An där vi bor! Besökte de gamla delarna, det äldsta huset där de också hade uppmätt 3 meter upp som den högsta flodhöjden som uppstår i staden under några dagar varje år. Allt står alltså under vatten denna period! Sen besökte vi ett museeum och en speciell bro som kineserna byggt när de invaderade Vietnam för många år sen.
Hittade supersmå bananer!!

Tågresa

Till Da Nang från Hanoi. Nattåg med sängar som vi sov i. Superhårda och rätt obekväma, skrikande ungar i kabinen bredvid, skramlande tågvagn och guppig järnväg, men vi lever iaf!

Morgon..

I Ha Long Bay! Så sköna sängar! Frukostbuffe och sen åkte vi in till hamnen igen! Påväg till Hanoi igen så stannade vi på en keramik fabrik. Sen tillbaka till hotellet och hämta väskorna innan tågresan till Da Nang. Pappa va trött!

Kväll...

... i Ha Long Bay <3 så vackert!

Sen dags för middag!

Ha Long Bay

4 timmar med bil till kusten! Vi stannade först vid en fabrik där handikappade tillverkade sydda produkter. Sen stannade vi också på en pärlfabrik där de hade musselodling och planterade plastkulor i musslorna som de sen gjorde till pärlor när de låg i vattnet!

Väl i Ha Long Bay klev vi på båten, fick våra rum, hälsades välkomna och fick en drink som en annan kunglighet haha. Sen va det lunch och så åkte vi iväg. Utifrån båten fick man åka på aktiviteter till öarna om man ville. Vi åkte först till några grottor och vandrade. Det var så varmt att svetten rann längs benen som att man kissade på sig haha! Sen åkte vi och badade på en strand där ingen kunde simmar förutom vi turister! Rätt tragiskt ändå.

Nu är vi tillbaka i Hanoi efter ett dygn i Ha Long Bay! 4 timmar körning med bil dit, sen ett dygn på havet och 4 timmar hem igen. Fantastisk båt och man kände sig som en lyxig dollarturist haha! Kommer mer bilder sen.

Vi badade i havet och gick en grottvandring.

Lördag

Idag åker vi mot Halong Bay och ska bo på en båt en natt! Får se om jag kan uppdatera bloggen därifrån. Sen åker vi tåg till Ho Ann och Da Nang :)

Shopping

Dagens shopping! (Y)

Midsommarafton

Happy Midsummer! <3

Vietnam och Kambodias flagga!
Jag och en vietnamesisk kvinna i affären som tyckte jag va så lååång haha

Hanoi Sightseeing

Idag var vi på rundtur i Hanoi! Såg ett gammalt tempel som var Vietnams första högskola för länge sen, därefter så åkte vi till sjön igen och gick ut på bron till templet. Där var jag och den norska kvinnan i vår grupp tvungna att låna skjortor att täcka oss med då vi hade lite för lite kläder haha. Sen såg vi ett ställe där de producerade Vietnamesisk konst av äggskal, lack, guldblad och bambu! Så vackert <3 dessutom åkte vi cykel- rikcha genom de gamla kvarteren och såg en vattenteater med dockor och vietnamesisk musik!

Guidad tur

Dags för guidad tur i Hanoi!

Proemad

Runt Hoan Kiem sjön :)

Det kom några ungdomar och ville fota sig med oss haha.. sen kom en hel skolklass som sålde armband till välgörenhet så jag köpte några :) och sen blev det shopping hehe

På hotellet!

Drakfrukt

Nomnom

Sky restaurant

På kvällen satte vi oss och åt lite på restaurangen på 11 våningen! Vacker utsikt över stan på natten.

Supermarket

Så mycket frukt!! Kaktusblad, litche och meloner!

Promenad i Hanoi! Fåglar, gatukök och massor med mopeder!

Hotellrummet

Så mysigt!

Upphämtning

Av vår guide Suni på flygplatsen! De körde oss till hotellet (y)

Stackars grisen i buren bakom moppen :( är svinmånga mopeder här btw! Alla äver en moppe eller scoter och det märks haha.
Superfint hotell! Vi gick en kortis och köpte lite vatten hos en gammal kvinna som satt på gatan och sålde. Så himla söt! Log världens smile helt tandlös haha.

Flygning till Hanoi

Från Bangkok! Bilder :

32 grader varmt och fuktigt, men härligt!

Kväll

I Hanoi! Sitter på restaurangen på 11 våningen :)

Walk in town

Nu tänkte vi gå en runda i kvarteret och titta lite! Kanske shoppa om vi hittar nått :)

Hanoi

Har sovit lite middag på hotellrummet efter att vi blev upphämtade av vår guide Suni och hans chaufför på flygplatsen! De körde oss till hotellet och sen gick mamma och jag och handlade lite mat som vi sen åt till lunch. Därefter somnade vi haha. Har inte sovit på över ett dygn i och med tidsomställningen.

Det finns underbar frukt här! Superfina vattenmeloner, körsbär, stora äpplen, söta bananer, kärleksfrukt, drakfrukt osv. Heaven *_*

Bangkok

Efter 9.5 timmes flygning är vi nu i Bangkok- Thaiand! Väntar på flyget till Hanoi - Vietnam.

Här kommer lite bilder från resan so far. Kommer fota av kameran för att kunna publicera på bloggen, så därav kvalitén. Har aldrig flugit Thai-air förut men kan verkligen rekommendera dem! Superlyxigt känns det som haha. Fick t.o.m välja maträtt och det fanns parfym att ta på toan (y). Och nej, det var inte en sån där spray mot dålig lukt haha.
Riktiga bestick och inge plast!

Arlanda

På flygplatsen nu!

Off we go

Bye Sala! Mot Arlanda airport (y)

Stallet

Gick till stallet ikväll igen och snart dags för igenridning då jag missar nästa måndag (y)

Tisdag

Dags för möten hela dagen. Blir skönt med uppehåll under resan, samtidigt som risken är stor att jag mår piss igen då, eller ja, främst när vi kommer hem..

Aww

"Do you really have to go??" Så söt 😂😂

Mjaaaaaaauuu

Dampkatt haha. Hon gick runt och jamade halva natten och väckte oss. Troligen för att hon ser resväskorna och vet att vi ska åka snart stackarn..

Barbacka

Red barbacka på V ikväll utomhus! Gick superbra och va så mysigt <3 älskar hans grimma "Hooligan" haha

Fint väder!!

Scrapbooking

Augusti 2016, Ullared och Tjolöholm!

Tackkort

Till ridläraren! :) sista lektionen idag i måndagsgruppen för min del.

From Finland!! Kiitos 😍❤️

Jordgubbar

Såååå goda och sååå stora!! Vi köpte massor för att kunna frysa in. Det är supergott att värma dem i mikron sen, för då blir de varma utanpå och frysta i mitten (y)

Pontus

Får alltid lite ågren när vi ska åka bort och lämna katten länge. Självklart har vi pratat med grannar som tar han om henne och ger mat men också gullar med henne massor och Pontus har accepterat dem så det känns bra, men ändå! Saknar henne jämt <3

Midnattssol

Fick tips av Lisa om serien Midnattssol som utspelar sig i Kiruna! Superbra serie faktiskt som handlar om Samernas rättigheter och mord som sker, samtidigt som staden ska flyttas och gruvan är angripen. Värd att se! Finns på svtplay

Måndag

Packdag delux! Brukar göra så att jag lägger fram saker i en hög allteftersom jag kommer på att de ska med på resan, så är det bara att lägga ner i en väskan sen (y)

Packa

Dags att börja packa inför resan på onsdag! Alltid sån beslutsångest vad som ska med och inte haha

Söndag

Blir en slappdag idag efter att vi kom hem vid 2 i natt haha. Har plockat igenom allt från igår, städat till hamstern och vilar nu på altan! Katten tycker nog det är varmt haha <3

Celine Dion Live 2017 FIRST ROW

Daniel

Mötte Daniel från Usa som satt bredvid mig under konserten! Så härlig och trevlig kille! Han hade sett Celine i Danmark 2 dagar innan och va ett lika stort fan som jag haha!

Tack Anna

Min syssling Anna var också med och såg konserten! Hon köpte biljetten bredvid mina föräldrar när jag fått tag i VIP biljetten på första raden! Så roligt att träffas igen efter 9 år! Fick detta i examenspresent <3 så himla gulligt!

VIP signature Package

Detta var vad som ingick i biljetten och vad jag köpte! *_*

Tackkort

Några av alla tackkort jag gjorde efter examen! :)

From Slovakia! Thank you <3

Konserten

I Väntade på att konserten skulle börja blev det shopping och fotografering! Fick en hel bag med grejer eftersom jag köpte VIP biljett, men jag handlade ändå lite grejer hehe.

När jag skulle gå och sätta mig, där längst fram, så ramlade jag hahaha! Fyfan trodde jag skulle dö av pinsamhet... men det va helt svart golv och man såg inte att det var en kant på det. Typ alla som jobbade där sprang dit och frågade hur det gick. Sen satte de upp markeringstejp så man såg bättre. Awkward!
Satt bredvid en jättetrevlig Italienska och en Amerikan! Så vi pratade massor innan konserten.
Fotade galet mycket under hela konserten för att han var typ 2 meter ifrån mig där jag satt! Men här kommer lite bilder från mobilen. Lägger upp från kameran imorgon *_*

Ombyte

Inför konserten!

Gamla stan

Vi gick lite i stan och tittade :) så vackert väder! <3 sen åt vi lunch på en sushibar

Lördag

Checkat ut och ligger på en filt i solen nu :)

Kvällsmat

På rummet! Köpte med oss innan vi åkte (y) sparar pengar till celine dion shopping haha

af Chapman

Bor på vandrarhem i natt! Supermysigt är det och fint renoverat. Älskar att ligga och lyssna på vattnet utanför fönstret

Köpte lite te på museet och fick en magnet av mamma och pappa :)

Hallwylska palatset

Faktiskt ett intressant museeum när man gick guidad tur! Ett bevarat hem från en kvinna som ville spara allt i sitt hem för framtiden. Hon ville visa vad som var nymodigheter på den tiden, i början av 1900 talet och hon hade galet med pengar för att kunna installera allt i sitt hem. 5 våningar stort. Egen hiss, badkar, elektricitet osv. Hon ville att framtidens människor skulle få veta vad man hade och hur man gjorde då! Hon fotograferade allt i sitt hem och skrev sen förklaringar till vad varje sak var för någonting. Nästan lite som man idag skickar upp röstinspelningar, dna och bilder i rymden ifall det skulle finnas liv därute.

En marsipanros som bevarats sen 1900 tal!

Stockholm

Lunch!

Mot

Stockholm!

Fredag

Nya skjortan!

Nyhetsmorgon

"Celine dion är så långt ifrån en diva man kan komma. Hon kommer från en arbetarklass med 14 syskon. Jobbade extra sen tidig ålder för att kunna försörja familjen". Justice!

G-natt

Imorgon blir det uppstignig tidigt för lite styling hos frissan! Sen åker vi till Stockholm! På lördag är konserten (y)

Johan Falk

och melon!

Shopping

Köpte lite smycken till Akila på sri lanka också <3 hittade dessutom en korsordstidning där celine dion va med i!!!

Linnea

Vi tog en cykeltur ner på stan och shoppade lite! Handlade bland annat för ett presentkort på Linneskåpet jag fick av min farbror i födelsedagspresent! Sen åkte vi hem och såg film och efteråt käkade vi på kinan! :)

2 days to go!

Snaaaart konsert!

Torsdag

Packat inför helgen, rakat benen haha och satte mig sen och målade lite! Fick dessa av Lisa i helgen :) tänkte ha dem som vykort sen.

Snart kommer Linnea! <3

Radiokändis

Hahaha...

Onsdag kväll

Ledde zumban igen ikväll! Superkul 😍 gjorde lite scrapbooking idag också från förra sommaren

Body

Fick den här supersnygga bodyn när jag fyllde! Av min faster och farbror <3

Fanclub

Love you <3

Eskilstuna

Tal av rektorn och diplomutdelning!

Sveriges radio va där och ville intervjua nyexade sjuksköterskor! Det va typ bara jag där så jag blev intervjuad och även mamma haha

Avslutningsceremoni

I eskilstuna!

Besök

Fick besök av min mentor från gymnaisetiden idag! Hon ville gratulera till examen med en blomma <3! Så himla snällt!

Augusti 2016

Flower

Blommorna är så vackra efter helgens firande! <3 fick så många

Tisdag

Möten hela dagen. Mår piss efter helgen. Så överfull av intryck från helgen och känner mig inte värd att firas, samtidigt som jag försöker stanna kvar i känslan av kärlek från alla som firade mig. Är så trött just nu, men det är så mycket inbokat varje dag

Resa

Endast 8 dagar kvar nu!

Hoppning

Med zulle <3

Ridning

Med Zulle! <3 hoppade bana!

Pappa och den rosa skotthärran haha

Måndag

Idag lämnade vi tillbaka alla borden, stolarna, tältet och allt porslin/bestick/glas osv. Nu på kvällen gick jag till stallet och ska hoppa med zulle :) det är banhoppning idag <3

Farmor

Hälsade på farmor idag på boendet <3 hon har en demenssjukdom och jag tyckte man märkte att det blivit sämre sen sist :(. Det är en såk tragisk sjukdom. Hon har tappar massor i vikt och äter inte själv längre. Tycker så synd om pappa.. såklart känner vi oro nu när vi snart ska ut och resa ett tag.

Gifts

Från Finland, Azerbaijan, Tyskland och Kroatien! <3 thank you!!

5 dagar!

Som att jag skulle glömma?!

Carolina Gynning

Presenter från mamma och pappa! <3 ni är bäst i hela världen <3

Utslagna kämpar sover middag <3

Gåvor

Tack alla underbara vänner och släktingar för allt fint jag fick till min examen och födelsedag!! Jag är mer än tacksam och helt överväldigad av allt! <3

Bye!

Lite lunch, sen åkte Lisa hemåt igen! <3 tack för den här gången :*

Ice age

Film i soffan! Snart måste lisa hem igen

Frukost

Pappa kör på efterfest med popcorn haha

Blommor

Ett hav av blommor! Tack alla <3

Nightie!

Trötta och utslagna hjältar efter en rolig kväll!

Examensfirande

Hällregn hela tiden men trevligt ändå! Så tacksam för alla vänner och släkt som kom <3
Först kom Linnea och fick superfina presenter!

Promenad

I skogen med lisa

Presentöppning!

Taaack lisa <3

Blombud

Tack snälla Nura! Fick blombud av min examensarbetes-kamrat! Bästa du! <3 blev så himla överraskad!

Smink

Lisa fixar smink och håruppsättning! <3

Väntar

Vid tågstationen på Lisa nu! <3

Fix

Sista dekoreringen nu! Snart klara!

Ja, så var man ett år äldre nu då! 22 år. Idag blir det stort firande med släkt och vänner! :) Lisa kommer med tåget från Stockholm vid 11!

Birthday!

Blir 22 idag! Vaknade 5.30 och kunde inte somna om så jag gick upp och öppnade lite paket från brevvänner mm <3

Fick en sommar-tröja av mamma och pappa <3

Gifts

From Finland, Sri Lanka och Germany! Thank you!

Jättefina presenter från Carina också *_* tack snälla <3

Och superfina smycken från Ellinor! :* Tack vännen <3

Fredag

Fejar och donar det sista inför morgon! Mamma har lagat mat hela veckan nästan haha. Nu hoppas vi vädret håller upp bara.

Imorgon kommer Lisa med tåget!! <4

Hämta

Stolar och bord från folkets park!

Yo

Tog och dammsög hela huset, både uppe, på altanen och nere i källaren inför festen på lördag. Det börjar dra ihop sig nu

Bah

Something happened...

gråt, skrik, blod, gråt. Hatar hatar hatar mig, min kropp, min själ, mina tankar

Torsdag

Satte i ringarna i hållaren jag fick! Blev så fint *_*.

Mys med katten <3
Nu mot stan och beställa foton!

Zumba

Ledde zumbapass ikväll! Kul va det, men galet varmt och kvavt i salen.

Fotosession

Från i Maj!

Mötesdag

Mortui vivos docent - de döda lär de levande.

Cardmaking

10 dagar kvar

Till Celine Dion konserten!

Onsdag

Sov 14 timmar i natt och känner mig äntligen utvilad! Ibland måste jag ta läkemedel så jag sover länge, annars blir jag aldrig utsövd och går som i ett konstant ångestmoln av trötthet.

Bad och Scrapbooking

<3 efter tältsättning i blåsten

Grilla

Blev grillat ikväll eftersom vädret höll uppe (y). Älskar grillad rödlök! Den ska vara svart utanpå för då är den söt inuti och det starka har försvunnit haha

Tältbygge

Dags att sätta upp tältet till helgen så allt funkar som det ska. Gick rätt snabbt ändå! Bara väggarna kvar nu

Säters mentalvårdsmuseeum, Borlängebesök och stallet augusti 2016 <3

Rebellkirurgen

En MYCKET värd dokumentär att se! Finns på Svtplay, 1 timme lång. Handlar om en kirurgi från Sverige som flyttar till Etiopien och hjälper människor med alla olika typer av åkommor. Använder sig av de verktyg och föremål som finns tillgängligt, så som ekrar istället för protes och buntband för att hålla ihop en fraktur. Väldigt intressant och tänkvärt. "vi gör bara det som vi måste" menar han, i kontrast till all dokumentation i Svensk Sjukvård.

Bildresultat för rebellkirurgenBildresultat för rebellkirurgen
Bildresultat för rebellkirurgen

Gift

Fick en jättefin examenspresent av Mayvor som kom och ringde på dörren! Tack snälla <3

gräsklippning

Dags att förstöra grannfriden (y)

Såg en liten groda haha!

Nationaldag!

Grattis Sverige 🇸🇪❤️

Sverige

Nationaldag! Grattis Sverige <3

Blommor

Ett hav av rosor! Detta stod vid dörren när jag kom hem från stallet! Blev så glad! Superfin bukett <3 tack!!

Rosor av Carina! Också superfina! Så häftig blå färg! <3

Stallet

Gick till stallet och red Zulle <3 fick besök av Carina som kom med ett helt berg av presenter till min födelsedag och examensfest!! Så snällt <3

Gift

Mammas jobbarkompis Lena kom förbi kyrkan och lämnade jättefina blommor och en present <3 så omtänksamt!! Tack snälla <3

Foton!

Från examensceremonin i Västerås Domkyrka

Examensbevis

Är nu inskickat!

Examen!

Nu är vi sjuksköterskor! Bara invänta legimationen sen.

Mot Västerås

Till Domkyrkan!

Frisyr

Klänning från Lindex!

The big day

Yes! Idag är det avslutningsceremoni i Västerås Domkyrka för oss Sjuksköterskestudenter. Sen kan man väl börja kalla sig sjuksköterska på riktigt (y). Väntar i bilen på frisörtiden jag bokat för håruppsättning

Cardmaking

Gjort lite kort till några i klassen. Tänkte lämna dem idag innan ceremonin i kyrkan.

Söndag kväll

Det blev grillat, zumba och bastu (y)

Avesta Visentpark Augusti 2016

Tavla

Bild tagen i Japan 2015

Söndag

Fick blommor av våra grannar idag! Så fint och snällt av dem <3

Lördag kväll

Igår fick vi som är med i facket en klocka och en pennficka! :) ikväll blev det sushi (y)

Scrapbooking

Kräftskiva augusti 2016 och 2 studentkort till brevvänner i finland :)

Blombud

Det ringde på dörren och blomsteraffären kom med blombud! Spännande vem det kunde vara ifrån och jag blev väldigt överraskad när jag öppnade! Det kom ifrån Danmark <3 mammas brevvän och vänninna sen många år och hennes dotter hade skickat dem! Mange Tak!

Slappdag

Bad och vila. Läsa bok med den stilla tysta naturen utanför glasdörren
Ny soptunna inköpt! Tyckte den passade bra

Gunvald

Lillhamstern knager runt haha.

Lördag

Slappdag efter festen igår. Är glad att jag va där en stund i alla fall men känner mig alltid så annorlunda eftersom jag inte kan äta det som serveras eller dricka alkohol som många andra..

Beerpong

Och pinjata!

Biskopsängen

Festlokalen!

Fest

Mot fest med klassen! Blivande sjuksköterskor firar examen!

Privatchaffis!

Förfest hos Lottie i klassen!

Stallet

Promenad till stallet och red igen en hopplektion jag missat förut. Hoppade lite med Zulle

New in

pappa köpte nya kuddar igår. Lite uppiffat i trädgården

Torsdag

Sov nästan till 11 idag. Behövde det verkligen kände jag. Sen blev det dammsugning och nu gör jag lite kort. Blåsigt ute så det kändes inte så skönt att ligga och sola