2/3

2/3 måltider stannade kvar idag så det är ju en förbättring iaf! Imorgon åker vi hemåt <3 saknat pontus och min säng haha

Gifts for Marilia <3

Sverigesaker, kläder och Totorosaker! Jag fick superfina tvålar, spaset och kaffe från regionen Alfenas där hon bor! <3

Meeting Marilia Rocha

Today I finally met my Brasilian penpal Marilia and her family for the first time!! We had a great afternoon. Having a walk in a park, a lunch and exchanging gifts! Spoke alot to Marilia and her sister in english and our hosts here in Brasil spoke alot to Marilias parents in portugese! It's amazing to exchange experiences, languages and friendship. I'm so happpy we met <3

Söndag

Tror att gud hörde mina arma böner igår kväll mellan kaskadspyorna haha.. idag är jag piggare!! fått i mig frukost utan att det kommit upp. Vid lunchtid ska vi träffa min brevvän Marilia och hennes familj!! <3 så tacksam att jag mår bättre idag

Ugh

Usch har varit risig hela dagen. Sovit, försökt äta lite men det kommer upp igen, diaree imorse, sovit igen, illamående... vill verkligen orka morgondagen när jag ska träffa min brevvän Marilia!

Sao Paulo

Idag flög vi till vår sista destination på resan, Sao Paulo! Vi bor nu hos mammas brevvän Adjanitz och hans fru Nadine! Superfin lägenhet och trevligt sällskap! Nu middag:

Torsdag

Sol och bad vid poolen!

Sick

Fortfarande smått magsjuk :( sov 2.5 timme på dan på rummet idag. Men solade innan också!

Salvador sightseeing

Igår gick vi i den gamla delen av Salvador och besökte den första kyrkan i sydamerika som portugiserna byggde. Fyllt av guld! Vi gick på gatan där Michael Jackson spelat in slutscenen av musikvideon till "they dont really care about us" och så blev jag målad av en gatukonstnär som gjorde typ som krigsmålningar haha. Köpte ett badlakan med brasilien-flaggan också!

Salvador

Flög och landade vid 02.30 igår kväll så väldigt trött idag med! Fortfarande smått magsjuk precis som mamms och pappa, men de mår bättre nu. Hoppas mitt släpper också!! Strax ska vi på sightseeing. Med ett par imodium, alvedon och vätskeersättning senare haha

Ugh

Blev jättesjuk igår kväll, troligen av den där Guyana drickan. Spydde som satan och det tog liksom aldrig slut! Hur mycket kan man få ur sig på så kort tid haha.. Bodde på toan hela kvällen och blev nästan rädd till slut att jag skulle svimma av magkramperna.. lyckades sova till slut och fått i mig lite frukost. Vid lunchtid åker vi mot flygplatsen för att flyga mot Salvador. Mellanlandning i Brasilia!

Mot Manaus + Amazonfloden

Igår flög vi hela dagen! Från Cusco med mellanlandning i Lima och Sao Paulo för att komma
till Manaus. Idag va vi på sightseeing och även till floden! Här blandas vattnet från 2 håll och har olika färg beroende av sand / leran. Dessutom fanns vilda delfiner!!
Till frukosten va det insekter i muslin haha.. inte så fräscht kanske när det kryper omkring i skålen haha

börjar med Malaria-förebyggande!

Packar

Imorgon åker vi tidigt igen! Mot Manaus i Brasilien. Måste dock mellanlanda i både Lima och Sao Paulo så är inte framme förrän midnatt ändå

Machu Picchu i bilder

Avicii

Live 2014. Tack Avicii , Vila i Frid ❤️

Machu Picchu

Igår va en låååång dag! Vi började vid 2 på natten med att åka buss till tåget och sen buss igen! Innan sista bussen åt vi brunch i staden nedanför machu picchu och sen åkte vi upp på berget! Slingriga vägar så man va lätt illamående hela tiden haha. Väl uppe så va det en hel del trappsteg att gå, men vi hade andningspauser ofta just för att man blev så sjukt andfådd av den tunna luften! Väl uppe fick vi så fina bilder över hela området och Inka-staden! Vi vandrade runt där men en guide och sen va det bara att gå ner + åka buss ner igen. Väl nere åt vi middag och sen väntade vi på tåget som skulle gå vid 19! Vi shoppade lite medan mörkret föll och sen åkte vi hemåt. Först tåg och sen buss igen. Vi var hemma vid 23.30! Galet trötta men nöjda att vi gjorde dagen trots förkylningar och lite smått magsjuka

Off to Machu Picchu

Klockan 02.30 vaknade vi. Påbörjar strax den långa resan mot Machu Picchu! Förkyld med feber och svettats som satan i natt, men vad gör man haha

Mot cusco

Klev på planet vid 9.10 och skulle lyfta vid 9.50 men kom inte iväg förrän typ 11.20 pga tekniska fel, så vi vart väldigt försenade ill Cusco, men hade inget inbokat som tur var. Vi åt frukost vid 06.00 och lunch vid 15.00 när vi kom fram så hungriga var vi också haha. Men nu har vi ätit och packat upp lite. Imorgon går vi upp 03.00 för att påbörja 4 timmars tåg och buss-resa till Machu Picchu! Cusco ligger väldigt högt över havet och luften är tunn, så det krävs inte mycket förrän man blir andfådd märker man haha. Tydligen käkar man Marsvin här i Peru, men vi skippade det ;)

Onsdag

Off to Cusco today! Flyger tidigt men vi hinner med lite frukost strax iaf! Imorgon Maccu Picchu!

Tisdag

Imorgon far vi vidare mot nästa stad i Peru, Cusco! Där kommer vi stanna några fler dagar för att hinna se Maccu Picchu och även den staden. Full rulle men våra semestrar är sällan "semester" då vi vill hinna se så mycket som möjligt ;)

Inka museeum

Lima Sightseeing

Idag åkte vi med en grupp på sightseeing i Lima! Såg några vackra katolska kyrkor, palats och parker! En vacker del lik Gaudis konstverk i barcelona, men först frukost!

Lima

Fruits

Biggest papaya i’ve ever seen!

Arrival

Hotel Dazzler Lima! Åkte 6 imorse från Santiago och kom fram 8 trots 4 timmars flyg! Så ytterligare 2 timmars tidsförskjutning här, mot sveriges tid. Checkade in och la oss vid polen på 17e våningen!
När vi skulle flyga stod destinationen i Afrika på skärmarna haha, men den ändrades sen som tur va!

Off to Lima

Mot Peru!

Chill

En vilodag idag! Mango och Titanic på spanska på tv haha

Day off

Lite smått magsjuk och fortfarande förkyld så det passade bra att vi inte bokat in något idag haha. Gick en runda på stan och vilar på rummet nu. Packat iordning till imorgon då vi åker till hotellet vid 04.00 för att flyga till Peru- Lima vid 06.00!

Att resa

Att resa med en ätstörning och med emotionell instabilitet är påfrestande. Inte bara för mig själv utan och för mina reskamrater - mina föräldrar. Jag är så tacksam för all stöttning jag får och jag förstår inte hur de orkar ibland.
För mig är det extremt viktigt att äta riktiga måltider var 3e timme, precis som en medicin som måste tas en viss tid! Igår när vi var på utflyt så va lunchen inte förrän 14.30 och vi hade ätit frukost vid 7. Såklart har vi med oss typ banan, frukt och annat man kan äta/dricka, men det blir ändå knas. Man pratar om sårbarhetsfaktorer i DBT. Well, idag blir en bättre dag! Dock tar inte ätstörningen semester bara för att vi gör det och reser utomlands..

Valparaiso & Vina del mar

Idag åkte vi till hamnstaden Valparaiso och även till Vina del Mar området! Vackert vid havet och mycket gamla hus och kulörta färger haha. Mycket fin graffiti och utsikt! Vi besökte också ett vindistrikt - Casablanka där vi fick prova chilesiskt vin! Supergoda drivor också ;)

Lördag

Lyckades ladda upp lite bilder från gårdagen när vi besökte San Christobal berget, Santiagos innerstad och Constitution palace som är regeringsbyggnaden! Vi lunchade i några fina gamla kvarter och så blev det lite shopping! Idag Valparaiso hamnstad och Vina Del Mar!

Sightseeing Santiago

kaktusfrukt !!

Torsdag kväll - middag på hotellet

mamma och pappa tog pasta, och det var en enorm portion haha!

jag valde lite olika små rätter så som avokado, ris, ägg och grönsaker!

Santiago

Idag åkte vi Sightseeing i Santiago och så var vi upp på berget där jungfrustatyn står! Vi åkte bergbana dit! Handlat en massa souvenirer till mig och till brevvänner också :D

Svar på kommentar

Visst kan jag fota bilderna med telefonen istället för att fota av kameran, men jag fotar allt med kameran under våra resor för att den har bäst kvalité och för att inte behöva dubbelfota allt. Vill hinner uppleva resan också ju haha. Vägrar sitta hela kvällarna och försöka ladda upp från kameran i en dator via supersegt internet. Håll till godo! Lägger kanske upp en resumé när vi kommit hem igen

Seat - chat

På flyget mellan Sao Paulo och Santiago hade de en lite rolig funktion i elektroniken. Man kunde starta chatt med de andra passagerarna om man så ville. Man skrev in ett sätesnummer och om den accepterade så kunde man börja skriva haha! Fick napp på en ;) men skrev mest på kul med mamma. Man skulle skriva in ett "nickname" dessutom och pappas namn blev "skit pa dej" hahaha.. grejen är att alla tillgängliga på flyget i "appen" kunde se detta. Bäst

Mot Santiago

Mathandlade lite! 3 l pepsi va minsta vi hitta haha!

Mot sydamerika

Mellanlandning i Sao Paulo innan Santiago!

Inga 33 cl burkar här inte! Minsta på 35 cl och flaskor på 60 cl

Avresa

Frankfurt airport! Handlade underkläder på VS och hittade en vacker skrivbok att ha som resedagbok under resan!

Frankfurt

Mot Sao Paulo nu! 11 timmar nattflyg

Arlanda!!

Väntar på flyg mot Frankfurt. Hittade bästa korsordstidningen haha!

Pontus

Grannarna kommer ta hand om våra fyrbenta men kommer såklart sakna ihjäl mig ändå!! <3 lilla pontus <3

Onsdag

Today’s the day!

Zumba

Packat och klart! Bordingpassen printade och vi är incheckade så förhoppningsvis går allt i lås imorgon utan krångel.
Ledde zumban ikväll och ska snart gå och lägga mig. Imorgon åker vi på mot Arlanda och flyger sen vid 17 till först Frankfurt, vidare via Sao Paolo med slutdestination Santiago i Chile! Ska verkligen försöka vara i nuet och fokusera på allt positivt på resan, alla upplevelser och försöka stänga av all mat/vikt och träningsstress. Dessa veckor får sättas inom parentes och så tar vi nya tag när vi kommer hem. Får se hur mycket wifi vi har men ska försöka uppdatera så mycket jag kan! Kram!

Tisdag

Jag satt i telefonen och pratade med en kvinna från swish air igår kväll och medlade mellan henne och pappa som hade mest koll på alla papper haha.. jag är duktigare på engelska tyckte han så ja, men det är ju bra man kan hjälpa till! Vi fortsätter idag så får vi hoppas att vi kommer iväg imorgon

Lufthansa

På onsdag åker vi och vi ska flyga med lufthansa. Nu fick vi precis veta att de kommer ha strejk som tydligen börjar imorgon?! Vad är oddsen liksom... när vi flög SAS för 2 år sen så gick de också ut med strejk precis när vi skulle åka.
Vi vet inte än om det drabbar oss, men kanske att vi bokar om med ett annat bolag ändå. Will see

Phuong

Scrapbooking med bilder från när jag träffade min brevvän Phuong i Vietnam Juni 2017! <3

Springtur och sen promenad med bästaste linnea som är hemma över helgen <3

Klubbdressyr med Akrobat

Idag va det dags igen! Red både LC:2 och LB:1 barbacka på Akrobat. Är rätt nöjd ändå med tanke på hur orkeslös jag varit sista tiden. Ena programmet räckte till en 3e plats! Jag och Akrobat verkar ha patent på guld rosetter haha <3

Tävling

Dags för klubbdressyr! Har laddat med mat hela veckan och jag är på plats nu! Ska fanimej rida det bästa jag kan. Trött på att avboka så mycket som det blivit sista tiden pga orkeslöshet och yrsel. Men dressyr är ju inte riktigt lika risky som hoppning iaf, med tanke på resan nästa vecka.
Blir akrobat och LC:2 + LB:1 idag!

Zumba

Sista fredags-zumban innan vi åker! Blev en annan variant på sushi ikväll också (y). Imorgon klubbdressyr!

Fredag

Fredagsfin och färgade utväxten till resan!

Kväll

Försöker äta det jag är "sugen på" för att tanka energidepåerna till resan. Det sjuka är bara att det inte handlar om sötsaker, socker och onyttiga grejer som man kanske tror utan jag känner ett starkt behov av proteiner. Som att kroppen ba "screw you, ska du träna får du fan fylla på till musklerna". Så fil, keso och ägg är min craving just nu..

HCMC

Scrapbooking!

Torsdag

Sista luuunsen innan vi åker!

Stallet

Mys med Zulle <3 har energi ikväll vilket ju underlättar massor! Såg fram emot stallet och ridningen och det kom jag på. att jag inte gjort på länge pga energibrist

Begynnelse

Easter-gifts

From Germany!

Packa

Inför resan! Bara en vecka kvar nu

Burrburr

Usch vad jag fryser hela tiden... har försökt äta mer denna vecka för att jag ska orka träningen och ridningen bättre och även ladda upp inför resan nästa vecks, men jag fryser så galet mycket när jag ätit! Sitter inlindad i värmefilt och har vetekudde runt nacken, ändå är jag kall som ett lik.. längtar efter värme på sydligare breddgrader! Bara en vecka kvar nu

Dbt

Sista DBT mötet för min del idag och de andra i gruppen hade köpt blommor till mig! Så himla gulligt <3 kommer sakna de andra i gruppen för vi har blivit ett sånt bra gäng som stöttar varandra.

Annandag påsk

Tog en liten löprunda men har ingen ork över alls verkar det som.. ramlade nästan ihop men tog mig hem och la mig på altan med en ny bok istället. Huvudvärk och allmänt hängig så kanske blir förskyld som mamma :/...

Söndag

Skuld, skam, jobbigt mående, ångest. Did my very best idag. Deltog, åt till och med med andra fast så långt in i ett hörn jag bara kunde. Provade till och med att lägga upp mat till mamma för att träna "deltagande" ännu mer. Har inte dåligt mående för dagen alls som tur är. Det jag mår dåligt över är rädslan av viktuppgång. Är så inställd på att gå ner i vikt eftersom jag gjort det i så många år. Kommer gå upp under resan och det vill jag inte. Men det blir alltid så pga ändrade rutiner i mat och träning. Vill bara kunna njuta av resan som alla andra.