Tisdag

Arbetsträning på mejeriavdelningen idag! Superkul tycker jag!!
Fick hem en autograf från Rosamunde Pike igår!! <3

Snart påsk!!

Chickens, chickens everywhere!

Mysis

För alltid <3

Måndag

Arbetsträning idag på online- plockningen!
Celine Dion har födelsedag och det är bara 50 dagar till min Sri Lanka resa, om det nu blir någon..

Pontus

Mystanten <3

Söndag

Skön sovmorgon innan renbäddning! Postat ett 30 tal brev och ska snart springa en runda. Så underbart väder!!

Lördag

Strykning efter resa!

Sushi as always

"Det duger i krig" va det nån som sa haha.

Fredag

Arbetsträning igår och idag, börjar komma ikapp i sömn och städning här hemma vilket känns bra! Ikväll blir det Zumba! <3 (ledningen på föreningen har godkänt att jag leder passet, då jag inte varit i ett riskområde eller varit/ träffat någon sjuk)

Onsdag

Börjar komma ikapp i sömn och återhämtning nu. Tvättat 1537273 tvättmaskiner och städat här hemma. Imorgon börjar arbetsträningen igen!
Varit ute och gått och sprungit de här dagarna, rört mig en del för jag mår skit i kroppen relaterat till vikt och mat efter resan. Alltid så när man kommer hem, men försöker se det i ett längre perspektiv

Hemresa

Hemresa mot Sverige igen!

Zebra Country Lodge

De sista 2 dagarna var vi i "karantän" på Zebra Country Lodge för att inte riskera att träffa någon smittad. Vi spenderade dagarna vid poolen, ett reptilcenter som låg bredvid campet, gick promenader och såg vilda djur! Underbart sköna dagar <3
Sista kvällen hade vi safari igen och det avslutades med en grillkväll och så spelade vi på afrikanska trummor haha

Pretoria, Soweto & Johannesburg

Väl framme på Zebra Country Lodge fick vi våra rum. Superfint och mysigt! Dag 4 åkte vi på sightseeing i Pretoria, Soweto och Johannesburg. Vi såg Wortrekker byggnaden, Hector Pieterson monumentet relaterat till apartheids start, Nelson Mandelas hem, statyn och handlade lite souvenirer. Vi fick också se den stora skillnaden mellan rika och fattiga som lever i kåkstäderna...
Det var väldigt fint att vi hann se Mandela statyn, eftersom inget av Kapstaden och Robben Island blev av. Vi fick veta att allt dessutom var nedstängt nu pga coronaviruset och vi hade därmed ändå inte kunnat se det resterande av resan, även om vi stannat kvar...
Celine Dion har döpt en av sina tvillingsöner efter just Nelson Mandela ! <3

Panoramarutten

Dag 3 åkte vi från Mantobeni- camp, via panoramarutten till vårt nästa camp - Zebra Country Lodge! Längs med panoramarutten gjorde vi några stopp och besökte bland annat Blyde's Canyon som är världens största gröna canyon och världens 3e största canyon!
Därefter "Burke's luck potholes". Oerhört vacker plats med "urgröpningar" av vatten och sand i bergväggen.
Tyvärr var det dimma när vi skulle upp på berget för att se den vackra utsikten, men vi var alla väldigt ledsna och nedstämde då vi precis fått veta att vi skulle behöva avbryta vår semester som precis börjat, och åka hem. Detta pga regeringens beslut att ta hem alla svenskar utomlands ifrån. Självklart var vi tacksamma för det, men det kändes så otroligt trist att behöva åka hem redan, när vi precis börjat vår upplevelse av Sydafrika.

Dag 2 - Safari!

Samma visa dag 2! Safari på morgonen, frukost, packade inför kommande resdag, solade, läste och åt. På kvällen Safari igen!

Dag 1 - Safari!

Vi blev väckta klockan 5.30 av några som spelade på afrikanska trummor och då gick vi snabbt upp och klädde på oss för att sen åka iväg på första morgon- safarin! Solen var påväg upp och det var alldeles stilla. Under de 3 timmar vi åkte runt, hann vi se mängder av olika djur och fåglar. Det mest facinerande av allt var att vi lyckades få se ALLA "big 5" djuren, denna morgon! Det är väldigt ovanligt och en del ser inte ens alla 5 på de 4 tillfällen som ges! Vi hade en enorm tur verkligen!
Djuren lever helt i det vilda, i den enorma Krüger - parken som campet tillhörde. De är inte på något sätt tama, och ska inte heller vara det. När vi åkte runt i safari-bilen, ser djuren oss som en enda enhet, tex. som en stor elefant, och sålänge vi pratar lågmält och sitter ner hela tiden, så kommer djuren inte märka av oss människor. Självklart finns det en stor risk att någonting händer, men sålänge djuret inte känner sig hotat, så är den risken väldigt liten.
Det var en mäktig känsla att sitta i en bil, 3 meter ifrån ett lejon, en leopard som knaprar på ett antilop-ben eller en stor elefant hjord!
Efter safarin var det frukost på campet och därefter fri-tid där vi bodde. Vi passade på att gå runt och titta lite, då vi absolut inte, under några omständigheter, fick lämna vårt tält när det var mörkt pga att det inte fanns något stängsel alls mellan djuren och oss. Detta gjorde att man också var tvungen att lägga alla väskor och saker i en stor trälåda med tungt lock och även låda väskorna, då en del markattor (apor) annars stal grejer haha... De kom in i tälten på dagarna och hade man otur kunde även andra djur komma in. Rent tekniskt kunde du ha en orm liggandes i sängen när man skulle sova, så man var tvungen att kolla i skor och kläder / i sängen, innan man skulle lägga sig! sån sjukt häftig naturupplevelse.
När vi åt frukost en dag så kom en apa rusandes över bordet och snodde bröd! En elefant stod utanför tältet hos några i gruppen en morgon, och apor hade plockat om i skåp! Små vandaler verkligen haha
På kvällen var det dags för safari i solnedgången! Vi drack drinkar vid en sjö och tittade på flodhästar medan solen gick ner. Och tror ni inte att en stor elefant kommer gående precis då?? Precis som i Lejonkungen-filmen! Vi trodde inte våra ögon. Helt magisk vy!
Vi fick dessutom uppleva vad man kallar för "killing", detvillsäga att ett djur dödar ett annat. Det är väldigt ovanligt att få se och vår guide som hörde hade aldrig upplevt det live, under sina 16 år som guide! Vi såg fåglar i trädet och en orm som hängde på en gren. Ormen fångade sen en av fåglarna och kramade den till döds..

Avresa Sydafrika

Tänkte blogga lite om resan nu och lägga upp lite bilder! Börjar från början.
13/3 flög vi med Qatar Airways till Doha och sen vidare mot Johannesburg! Flygningen gick bra och inga problem uppstod. När vi kom fram till Sydafrika blev vi temperatur-checkade med tanke på coronaviruset. Men allt gick bra! Vi blev uppmötta av vår guide Daniel, som var väldigt lik "crocodile dundee" haha. Vi reste med Albatros, och tur var väl det med tanke på allt krångel som sen uppstod...
Väl framme så påbörjade vi vår bussfärd mot Mantobeni Camp där vi skulle spendera våra första 2 nätter ute i bushen i tält!

Map

First visit at the African continent!

Söndag

Packat upp och varit ut på en liten löprunda som gick segare än segast haha... så sjukt jävla trött efter endast 3 timmar sömn senaste dygnet, men somnade i soffan ett par timmar nu på eftermiddagen i alla fall. Skönt att vara hemma <3 allt åker i tvätten utom den nya lilla Zebran!

Landat

Från +30 till -9 grader 😂... välkommen hem, jo jag tackar ja!

Off to Doha

I’m coming home!

Last post

Going home today!

Sydafrika 2020 Day 1

Hello from South Africa! Have some freetime now and i'll try to blog abit about our days here. Since we're in qarantine at the camp lodge from now on.. All plans are cancelled unil we go home again, since they dont want us to be contaminated by the coronavirus before we go home.
 i’ll post alot of other photos from our camera when we come home! <3

Plans changes...

Ibland blir det inte som man tänkt sig.

Pga coronaviruset är resebolaget tvungna att skicka hem alla svenskar ute i världen enligt regeringens och utrikesdepartementets beslut.

En fantastisk dröm och resa som bara hunnit börja, blev abrupt avslutad. Men vi har fått se fantastisk safari och kommer att hinna se en del av alla städer vi skulle besökt. Ingen av oss är sjuka, vilket vi alla är tacksamma för. Tack SydAfrika för denna gång! 🇿🇦

Dock är det sorgligt då facto kvarstår. Vi alla ska hem så fort det finns lediga plan. Helst NU men för vår del blir det på lördag.

Men vi är samtidigt också tacksamma för att vi lever i ett land, där man bryr sig om sin befolkning, så till den grad att man till varje pris vill få hem sina invånare.

Tack sverige, vi ses snart igen! 🇸🇪✈️

Long time no see

Hej alla!
Blir lite dåligt med uppdateringar nu ett tag då internet är lite dåligt, men allt gick bra på flygningarna i förrgår! Flög till Doha med Qatar Airways och sen till Johannesburg. Framme där blev vi tempade pga coronaviruser men allt va lugnt. All flygpersonal hade munskydd och många av passagerarna med, men ska jag vara ärlig känns det som de spred eventuell smitta mera med dessa munskydd eftersom de plockar med dem/ på dem osv, utan att tvätta sig efter/ innan...
Därefter åkte vi buss i 8 h till campet där vi skulle bo! Sover i tält som är öppna på dagarna så djuren kan komma och gå som de vill haha! Det finns inga staket så på nätterna får bi inte gå ut själva då det kanstå ett lejon utanför eller likande. En apa sprang precis över frukostbordet haha!
Vi har åkt på safari flera vänder och sett alla big 5 djuren ( elefant, buffel, noshörning, lejon och leopard) och även sett giraff, zebra, babian, pyton, olika fåglar och ormar, vårtsvin, flodhäst, impala och antiloper!
Kommer att publicera många fler finare bilder sen!! <3

Arlanda

Ready for takeoff! Mot Doha!! So far so good

Plans changed

Planen var att vi skulle åka med British Airways idag till London för en mellanlandning innan Johannesburg, men nu blir det Qatar Airways till Doha innan Sydafrika!
Så vi ägnade eftermiddagen igår till att skriv ut nya papper, packa om i väskorna då flygbolagen hade olika vikt och mått regler och jag hann dessutom springa en skön morgonrunda idag hehe. Åker snart mot Arlanda!

Torsdag

Jobbelijobb! Do you see the haircolor difference??

Ville

Haha stackare.. 1 sekund för bilden, sen klev jag av!

Projekt Träns

Putsade rent Zullis grimma som var helt ingrodd av stöv och hö haha. Blir ju så när det är många olika som rider och tvätter rent lite olika noga. Fick ett tips om att lägga lädret i varmvatten och pilla bort det som sitter fast, då det löser upp sig, och det funkade prima! Smörjde sen med fett så nu ser det bra ut igen.

Onsdag

Jobb igår förmiddags och jag var i mejeriet! Tycker det är superkul faktiskt, för det är så mycket å göra hela tiden.
Var till frisören på eftermiddagen och färgade utväxten inför resan och sen ridning! Hoppning med Demiro <3

Måndag

Jobb på förmiddagen! Körde Online- plocket igen. Superkul och man lär sig vart saker finns i butiken också när man sen själv ska handla haha.
Packat det mesta färdigt nu, inför fredag! 🇿🇦

Pysselverkstad

Söndag

Postat brev och packar vidare! Renbäddat och så får det bli en löprunda innan massage i eftermiddag. Ikväll bastu!! Skönare söndag kan man nog inte ha 😁

Presenter

Öppning av paket från oss! Mamma har letat lämge efter B2s kompis då hon ville ha dem båda haha, och så lyckades jag hitta den på second hand! Bananer i pyjamas var ett barnprogram som gick när jag var liten haha.. det mesta av presenterna är faktiskt second hand! 😁

Grattis Mamma!!

Firat mamma med mormor, moster och morbror! <3

Zumba

Med ett awesome gäng som alltid! 😍
Fredagsfluff i håret haha

Fredag

Kall morgon! Jobb på morgonen, sen Zumba <3 gör lite övningar som jag fick från ätstörningsenheten i veckan nu. Intressant att se längdskillnaden på listorna jag skrivit.

Torsdag

Jobb och inhandlingsrunda! Mår bättre idag så det är skönt! Blir lite box ikväll (y)

Zulle

Red Zulle igår och det gick verkligen super <3 lär mig så mycket på denna häst! Kändes som ett bra avslut på dagen.
Tröttis innan lektionen haha

Long day

Haft 2 väldigt jobbiga dagar psykiskt. Mått skit verkligen med väldigt hög ångest, men kunnat hantera det hela i och med de färdigheter/ övningar jag lärt mig i behandling. Varit på arbetsträningen iaf och det har funkat bra vilket jag är glad för.
Haft möte både igår och idag på psyk. Stallet ikväll <3

10 days

Only 10 days to go!!

Måndag

Testade online- tjänsten idag på arbetsträningen! Det gick jättebra faktiskt! Kul också, att leta rätt på varorna och packa allt till de kunder som beställt!

Pyssel eftermiddag

Söndag

Vasaloppet på tv, vasa- löpet för mig haha. Postat lite brev och sprang en skön runda. snön börjar smälta så det va helt rena cykelbanor! Skottning på gång!