Skillnad på Aspartan och Canderel

Jag har gjort en liten undersökning på mig själv denna vecka ang. sötningsmedel och hur jag reagerar. Jag har märkt att jag reagerar på ett annat sätt än på socker. 
Tidigare veckor har jag druckit en del fun light tex. (det innehåller aspartan) men har inga points (viktväktarna). Dessutom dricker jag en del te och har i Canderel i det. Nu har jag märkt en stor skillnad på hur jag reagerar med dessa olika sötningsmedel. Jag testade att helt ta bort fun light en vecka och bara se hur jag skulle må. Jag hade innan en enorm hunger hela tiden och dessutom gick jag aldrig ner innan. Hungern dämpade jag inte med att äta mer mat, som man kanske kunde tro. Men det är inte kul att gå runt hungrig.  
Men till resultatet då; Jag tog bort fun light, fick mycket minskad hunger och blev mätt på det jag åt. OCH idag stod vågen på 1.5 kg minus! Det var inte svårt att ta bort aspartanet, eftersom det inte triggar "beroendeframkallande" som typ socker. Förut när jag åt socker, kunde jag bli "sugen", ni vet. Men med aspartanet blev det istället hunger. Canderel och Stevia däremot går bra. Det har jag inte känt något negativt med. 
Så, även om det inte innehåller några points pga det låga energiinnehållet bör man se upp eftersom det kan trigga hungern. Däremot går man ju inte upp av det som med typ socker, men om man inte ser upp när hungern slår till, så kan man ju indirekt gå upp eftersom man kommer äta mer.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Jennie

Spännande och intressant undersökning! :)

2014-10-15 @ 12:41:54
URL: http://skummbanan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0