Julen är här..

.. och ångesten stiger. Glädjen är "borta" och ätstörningen tar fart. 
Julen är svinjobbig när man har de problem jag har och jag har panik kring ätandet. Försöker fokusera på allt annat. Julmusik, julgranen, julklappar, tomtar, snön, julkort osv. men julafton kommer närmare och julmaten därtill. Jag har valt att äta endast några utav alla saker på ett julbord, väga och mäta upp alla kalorier, men det är ändå jobbigt eftersom det är ett år sen jag åt den här typen av mat senast. Jag vill fortfarande gå ner i vikt och har gjort det stadigt denna höst. Har panik över att julen nu står för dörren och jag tränar lite extra för att kunna lugna mig. 
 
 Bildresultat för ätstörning julmat
 
Som tur är har jag stöttande föräldrar som försöker förstå detta helvete i mitt huvud. Försöker köpa hem sånt som borde funka, som inte är alltför fett osv. Sen avstår jag helt från socker för det är sjukt triggande och jag är livrädd för att starta igång en hetsätning och att börja kräkas igen, som förut..
 
Bildresultat för ätstörning julmat
 
 
Det sjuka är att jag älskar att kolla på matprogram, bakprogram och sånt. Kan googla matreklam, kolla i mataffärernas hyllor länge, och streama alla masterchef/mästerkock/halv 8 hos mig- program osv, men jag skulle aldrig äta det själv. Det är som att jag blir lugn när andra äter saker, bara jag slipper typ. 
Någon med erfarenhet som har tips på hur man kan hantera julmats-ångesten? 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0