Frågvis

Yes, det är mitt mellannamn. Annars får man ju inte lära sig nått! 
I måndags på ridningen så kom jag på en ny fråga som jag ställde till ridläraren. " vad har hästen för puls och blodtryck?" Hon visste inte men ville gärna veta om jag tog reda på det, så det har jag gjort nu! 

Det var en engelsk präst på 1600 talet som första gången mätte blodtrycket på en häst. Han fick fram att övertrycket är 200 (runt 130 på en människa). Undertrycket hittade jag inte tyvärr. Det stod bara att det var en annan forskare som 60 år senare letade fram det. 28-40 i puls brukar en häst ha i vila, upp till 180-240 i hårt arbete. De har väldigt starka hjärtan som kan jobba hårt verkar det som! :) 





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0