Kina

Nu när vi kommit hem helskinnade från detta land, så känner jag att jag kan skriva lite hur jag upplevde resan bortsätt från alla turistiga utflykter med härliga och häftiga upplevelser, all shopping och fina hotell. 
Kina har en stor baksida tyvärr. Jag vill inte åka dit igen. Kineserna har en sån äcklig mentalitet rent ut sagt haha... Här är några exempel:

• Öppna toaletter utan dörr. Möttes av en kines som satt och bajsade helt fritt! 
Bajs kvar i toan i golvet utan att personen innan spolat. 

• En kvinna bytte tampong med öppen dörr

• De har en väldigt nedvärderande kvinnosyn, avbryter när du pratar, guiden gjorde narr av mamma men inte av pappa. Även om det är menat som skämt så är det så påtagligt. Pappa anses gammal i kina men är ändå en "fräsh herre".
•Jag som tjej har för stora fötter och anses därmed ful.
• Såg flera föräldrar slå sina barn för uppfostrans skull. 

Vidare berättade guiderna vid olika tillfällen om hur de förr kontrollerade "enbarns- regeln". 
• Man anger varandra i grannskapet hur många barn en familj har. Snacka om skvaller och angiverisystem!

•Homoäktenskap är förbjudet, guiden undvek frågan och ville inte riktigt förstå vad jag menade.

•De skickar fortfarande barn till träningsskolor för OS 

•När vi åkte taxi på en söndag var det plötsligt väldigt mycket problem med våra pengar. Troligtvis hade ordinarie taxichaufförer ledigt och svarttaxin trädde in. Alla ville ha "äkta pengar" som de kallade "Peking yuan"(100¥) men då gav de falska pengar tillbaka som växel. "Det där är inte peking pengar" sa de om mindre valörer än 100...

Bild framför Pagoda templet i Xi'an




Kommentarer
Postat av: Ida

Intressant att läsa. Tycker att det känns lite otäckt att resa till Kina just för hur omodernt mångas tänk är där.

2016-06-26 @ 15:25:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0