Befolkning

Varning för stresspåslag, domedags predikan med ångestframkallande läsning!
Satt och tänkte nu på eftermiddagen om framtiden för oss människor. Jag tänkter ofta för mycket och skapar problem som inte fanns innan haha, men detta måste jag bara skriva om efter att vi idag pratade på föreläsningen om att vi blir allt äldre och överlever mer och mer sjukdomar.
Har ni läst Dan Browns senaste bok, Inferno? Den handlar om just detta, om den överbefolkning i världen som i framtiden kommer att ta död på oss alla. Om hur ett virus som riskerar att spridas och ingen botemedel finns. Fatta skräcken! Men det är ju nästan detta som håller på att hända nu i och med antibiotikan. Multiresistenta bakterier är ett jättestort problem nu. En vacker dag kommer ingen antibiotika att bita på bakterierna och folk börja dö av "banala" sjukdomar som typ lunginflammation. För antibiotika biter inte på virus.
Sen till nästa punkt jag tänkte på, angående överbefolkning.
Idag opererar man många nära 100 bast för olika åkommor som de dör av om de inte opereras. Men till vilket pris? Eller ska man bara låta dem dö då, för att de är gamla? Nej det kan man ju inte! Inte min släkting, min kompis, min granne. Alla andra men inte de, eller? Min släking, mamma, mormor, moster, faster måste ju få optimal vård som alla andra!
Men hur bra är det EGENTLIGEN att vi hittar botemedel till allt? Nu låter jag jättehemsk verkligen, och nej jag är inte helt omänsklig... ingen vill ju behöva dö i en sjukdom när det finns botemedel, men tänk tanken bara! Ju fler sjukdomar vi kan bota, ju fler behandlingsmetoder som uppstår, ju äldre vi kommer kunna bli, desto fler blir vi alla här på jorden. Och till vilket pris är det värdigt att bara vara sängliggande som 120 åring med maskiner som håller än vid liv eller massor med läkemedel som gör ens kropp lik en robot.
Jorden kommer att överbefolkas eftersom att vi kan rädda allt fler. Men det är ju inte fel att vi kan rädda människor!! Tvärt om! Alla ska få samma möjligheter och ingen ska behöva dö för att man bor i ett fattigt land eller så. Men bara TÄNK tanken!
Sjukdomar och pandemier utrotar ju en liten procent av befolkningen varje gång den bryter ut. Men ingen vill ju vara den procenten som dör! Och ingen ska behöva vara den procenten. Men TÄNK tanken att alla överlever allt hela tiden? Vad skulle hända? Jo vi skulle bli kolosalt många. Vad skulle vi äta? Jo vi skulle behöva äta mask och larver som man redan börjat med i många länder. Fler och fler skulle vilja ha bil, resa, konsumera och utsläppen skulle öka. Medeltemperaturen på jorden skulle stiga, isarna skulle smälta ännu mer och jorden skulle gå under iprincip.

Eller skulle den det?

Nu tror ni kanske jag gått med i nån sekt som tror att om man joynar så blir allt bra, men det stämmer icke! Ville bara väcka denna otroligt skrämmande tanke kring både antibiotika resistens och sen även överbefolkning..
nu vart det otroligt positiv läsning haha
Tack för mig!


Kommentarer
Postat av: Ida

I know Bobbo! Så bra skrivet. Den tanken har snurrat runt i min skalle många gånger. Kan tänka mig att livet på jorden om kanske 500 år är helt förändrad till det värre tack vare det här... Vi behöver verkligen tänka efter hur vi använder de resurser som finns också med tanke på framtiden.

2016-11-22 @ 22:19:50
Postat av: Isis Vikström

Jag har lite tankar om överbefolkning. Det löser sig genom att vi skaffar färre och färre barn per generation.

I u-länder ökar befolkningen just nu, men i takt med att fler kvinnor utbildar sig och skaffar sig rättigheter så minskar barnafödandet och befolkningskurvan planar ut. Se t.ex. Japan, som är känt för sina många 100-åringar. Där MINSKAR faktiskt befolkningen.

https://www.washingtonpost.com/news/worldviews/wp/2016/02/26/its-official-japans-population-is-drastically-shrinking/

Men ett annat problem med att människor lever allt längre är att någon måste ta hand om oss när vi blir gamla. Det blir nog robotar tror jag. Så ett motsatt domedagsscenario är att människorna kommer bli äldre och äldre och till slut finns ingen människa kvar alls. Läskigt! :(

Svar: Ja det är skrämmande! :(
Mimmi Landberg

2016-11-23 @ 20:22:09
URL: http://isisismagic.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0