Älgjakt!

-"Tyst!" hör hur det prasslar,
grenar som bryts och löven som rasslar.
-"Tyst!", nu hörs det igen,
nu är det jakt och nerver på spänn.
Den här han är stor, det hör man på stegen,
men skogarnas kung, nu står jag i vägen.
Snart ska vi mötas, öga mot öga,
jägarn och bytet, då hjälper det föga.
Att du är stor, med taggar på tolv,
jag lägger min kind, mot geväret kolv.
Jag hör hur du smyger, i busken därborta,
jag är ledsen min vän, men du kommer till korta.
Snart ska du stå, framför mitt korn,
väggen därhemma, ska prydas med horn.
Och plötsligt så står du, framför pipan på bössan,
likblek i hyn, och fingrar på mössan.
Jag sänker mitt vapen, gormar och svär,
det var en polack, som plockade bär!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0