Nyårslöften

Städardag, löprunda och kollar säsong 2 av "äkta människor" nu! 
Tycker det här med nyårslöften är så dumt.. varför inte ta tag i det man vill förändra, redan den dagen man tänker på det? Vad spelar det för roll om det är en måndag, en fredag eller en söndag? Visst kan man väl sätta mål för sig själv typ att "i år ska jag satsa för det här målet" eller "i år vill jag åka dit" osv. Men som att en del säger att de ska börja äta nyttigare eller börja träna "efter nyår", så visst, men hur sannorlikt är det att man verkligen gör det, "bara" för att det är ett nytt år? Sätt upp mål och anledningar för varför du vill göra det, och inte "bara" för att det är ett nytt år. För egentligen är det ju bara en ny dag. Att säga att "Efter nyår ska jag börja äta nyttigare", är ju egentligen bara en undanflykt för att slippa förändra något just där och då. Om man nu vill ha en motivation och känner att det funkar med nyårslöften, så visst, men jag tror ändå på att försöka ha svaret på "varför" man vill förändra något. Inte bara "jag ska börja träna." Eller "jag ska gå ner i vikt". Varför är det viktigt? Handlar det bara om utseendet, kommer det troligtvis inte hålla i längden. Gäller det ist "jag vill orka mer" "blir starkare" "hitta kläder lättare", "kunna gå i trappor utan att flåsa" osv, är det mer realistiskt och motiverande. Det går att utvärdera. Utseendet går liksom inte att bedöma på det sättet.. 
Ett tips är att inte enbart sätta nyårslöften kring utseende. Varför inte sätta löften som att "i år ska jag bli mer omtänksam" "i år ska jag hälsa på mina föräldrar/morföräldrar mer" osv? 
(null)

(null)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0